stemma fondazioneLa Fondazione Solidarietà Caritas Onlus, promossa nel 1993 dalla Caritas Diocesana, Organismo Pastorale della Diocesi di Firenze, gestisce, insieme alle Cooperative Sociali e all'Associazione Niccolò Stenone, molte delle "Opere Segno" della Caritas Diocesana.
La pre-esistente Associazione di Volontariato è stata trasformata in "Fondazione Solidarietà Caritas - Onlus", Decreto n.12359 del 27-07-2018, Ufficio Direzione Affari Legislativi, Giuridici ed Istituzionali della Regione Toscana.

Essa, allo stesso tempo, testimonia la possibilità reale di prendersi cura del bisogno, di farsi "prossimi" delle tante persone che, nella nostra Diocesi, vivono condizioni di sofferenza, povertà e marginalità, e cerca di rispondere ai loro bisogni mettendo al primo posto l'attenzione per la persona, la sua storia, le sue afflizioni, le sue aspettative e le sue risorse.

Tutti gli interventi sono caratterizzati dall'obiettivo di accompagnare uomini, donne, giovani, bambini e anziani lungo il loro percorso di promozione umana e di autonomia.

bandiera UK USA

WHO WE ARE - read more

Some of the areas of engagement of the Fondazione Solidarietà Caritas onlus (a non-profit organization promoted by our Caritas)
Children and Youth: day-care and residential centers for unaccompanied foreign minors and minors of families with problems.
Homeless and very poor people: soup kitchen, showers and luggage room, shelter for homeless men, special winter shelters for homeless men and for homeless women, a centre to offer a continuity of care to people with serious diseases who have no right to public health assistance.
Women with or without children: residential shelters, small apartments (a step towards independence).
People with HIV/AIDS: day-care centre, reception centre (also for those who need medical assistance).
Refugees and Asylum Seekers: temporary reception centers and reception centers (part of the System for the Protection of Asylum Seekers and Refugees) where assistance and integration services are provided.
Detainees and ex detainees: shelter for poor families coming to visit them from other cities, re-insertion and re-employment paths for ex detainees, and employment projects within the prison (see Social Cooperative San Martino).
Roma people: re-insertion and re-employment paths for Roma young people and adults, raising awareness among Roma families of the consequences of allowing their children to drop out of school at an early age, both as regards their personal development as well as for their future social and economic integration, engagement against school segregation.

serie di volti e situazioni di solidarietà